Kanser ve Psikolojik Destek

Kanser ve Psikolojik Destek Ankara

Sağlıklı hücreler, bölünerek yenilenir. Ölen hücrelerin yeri bu sayede dolar ve doku hasarları onarılır. Bu çoğalma ve bölünme DNA ile kontrol edilir. Bütün bunların belli düzeni bulunur. Ancak DNA’da oluşan bazı hasarlar neticesiyle kimi hücreler kontrolsüz bölünerek çoğalır. Bu biçimde kontrolsüz şekilde bölünen ve çoğalan hücreler kanser hücreleri şeklinde isimlendirilir. Bu hücreler bir araya gelip, tümörleri oluşturmaktadır.

Vücudun türlü organlarında ve dokularında meydana gelen tümörler; iyi ve kötü huylu şeklinde ikiye ayrılır. Kötü huylular büyüdükçe normal dokulara zarar verip, kanser şeklinde adlandırılan hastalıklar ortaya çıkar. Bazen kanser hücreleri oluştukları dokudan lenf ve kan dolaşımıyla başka dokulara ulaşarak hastalığın vücudun diğer kısımlarına da taşınmasına sebep olur. Bu vaziyete ”metastaz” ismi verilir. Bu durumlarda psikoloğa ihtiyaç duyulabilir. Psikolog Alp Ardıç kanserli bireylere yardımcı olan psikologlar arasındadır. Ankara ilinde kanser tedavisi gören bireylere engine tecrübesi ile yardımcı olmaktadır.

Kanser Çeşitleri

Sık rastlanan kanser türleri aşağıdaki gibidir;

• Akciğer kanseri,
    • Beyin tümörleri,
    • Meme kanseri,
    • Bağırsak kanseri,
    • Ağız kanseri,
    • Cilt kanseri,
    • Özofagus kanseri
    • Yumurtalık kanseri,
    • Rahim ve rahim ağzı kanserleri,
    • Testis kanseri,
    • Prostat kanseri,
    • Böbrek kanseri,
    • Mide kanseri,
    • Pankreas kanseri,
    • Karaciğer kanseri,
    • Gırtlak kanseri,
    • Nazofarenks kanseri,
    • Mesane kanseri.

Kanser Sebepleri

Kanserin sebepleri tam olarak bilinmemekle birlikte, kanserde iki kategorili risk faktörü bulunur. Bunlardan birisi genetik yatkınlık, diğeri ise çevresel faktörlerdir. Çevresel unsurlar; sigara, alkol kullanımı, radyasyona ya da yüksek dozda röntgen ışınlarına maruz kalma durumu, yoğun güneş ışınına maruz kalma, kanserojen şeklinde anılan kimi kimyasallara maruz kalma, kötü beslenme alışkanlığı, hava kirliliği ve kimi virüsler şeklinde tanımlanabilir. Bunların yanı sıra hamilelikte anne karnında fetüsün maruz kaldığı unsurlar da kanserin sebeplerinden sayılır.

Kanser Bulguları

Kanser, her vücut üzerinde değişik bazı belirtileri ortaya çıkarır. Bunlar;

• Kuvvetli ağrılar,
    • Açıklanamayan kilo kaybı,
    • Kronik halsizlik,
    • Yüksek ateş,
    • Zamansız vajinal kanamaları,
    • Ağız içinde diş etlerinde yoğun kanama,
    • Ciltteki, bilhassa siğil ve benlerde farklılıklar,
    • Koltuk altı, meme ya da vücudun diğer kısımlarında hissedilen hareketsiz ve sert kitleler,
    • Dışkıda kan ve uzun süren dışkılama sorunu,
    • İdrar sıklığının farklılaşması ve idrarda kan bulunması
    • Balgamda kan gelmesi, kronik öksürük.

Bütün bu bulgular her zaman kansere yakalanıldığı anlamına gelmez. Ancak uzman bir doktor tarafından mutlaka değerlendirilmelidir. Erken teşhis, pek çok hastanın hayatını kurtarmakta olup, kalıcı hasara uğramadan hastalığın atlatılmasında yardımcı olmaktadır.  Özellikle ileri etaplara dek herhangi bir bulgu göstermeden ilerleyen kanser çeşitlerinde erken teşhis, hekim kontrolleri sayesinde mümkündür. Bu nedenle hastalığı hissetmeyi beklemeden doktora gitmek, düzenli rutin tahlilleri ve kontrolleri aksatmamak gerekir.

Kanser Tanısı ve Tedavisi, Psikolojik Destek

Bulguların sonrasında kanser tanısının koyulması adına birkaç metot kullanılmaktadır. Başlıca metotlar; kan testleri, biyopsi işlemleri sayesinde alınan parçaların patolojik bakımdan incelenmesi görüntüleme metotlarından birkaçı gibi metotlardır. Kanserler, çeşitlerine bağlı şekilde değişik mikroskobik yapılara ve yayılma hızlarına sahiptir. Bundan ötürü, her kanser çeşidinde değişik tedavi yolları izlenmektedir.

Genel şekilde kanser tedavileri; türlü ilaçlarla uygulanan kemoterapi, cerrahi girişim, radyoaktif ışınlarından faydalanılan radyoterapiler, hastaların hayat kalitesini çoğaltmak için kullanılan tamamlayıcı tıp metotları şeklinde sınıflandırılmaktadır. Bu tedavi metotlarında teknolojinin, bilimsel çalışmaların etkisi sayesinde her geçen gün gelişmeler sağlanmakta olup, ilerleme kaydedilmektedir. Tüm bu tedavi metotlarının yanında kanser hastaları için motivasyon ve moral, iyileşmek için en önemli destekçidir. Kimi zaman hastaların psikolojik şekilde destek alması da tedavi için katkı sağlar. Kanser hastalığı yaşayan kişiler, uyku bozukluğu, hastalıkla mücadele, ağrı, depresyon ve stres gibi konu başlıklarında psikolojik destek ihtiacı doğabilir. Kişiler psikolojik destek noktasında, destekleyici psikoterapiler, cranial electroterapi, nefes terapisi, hipnoz terapisi alabilir.