Travma Sonrası Stres Bozukluğu

Çoğumuz hayat içerisinde, bir travmatik olaya şahit olmuşuzdur ya da yaşamışızdır. Zamanla, yas dönemi geçer; üzüntü azalır ve hayat normal haline döner. Çoğumuz, travmatik olaylardan sonra kendiliğimizden iyileşiriz. Fakat bazı kişiler, travmatik bir olaydan sonra aylar ve hatta yıllar geçse bile iyileşmeyebilir. Travmadan ötürü, aşırı stres ve kaygı yaşamaya devam ederler. Bu tür kişiler, sık sık olayı tekrardan yaşıyor gibi görüntülerini (flashback) görebilirler. Bazen de olayla ilgili kabuslar görebilirler; rahatlamak, konsantre olmak veya uyumak vb. gibi şeyler zorlaşır. Kişiler, kendilerini sevdiği kişilere karşı yabancılaşmış gibi hissederler. Bu durumda ise, travma sonrası stres bozukluğu Ankara durumundan bahsederiz.

Travma Sonrası Stres Bozukluğu’nun Belirtileri Nelerdir?

Travma sonrası stres bozukluğu, oldukça ciddi bir hastalıktır. Bu hastalıkta üç tip belirti kümesi vardır:

1) Travmanın Anılarından Kurtulamamak

Oldukça rahatsız edici ve beklenmedik şekilde oluşan; travmayı sanki tekrar yaşıyormuş gibi görüntüler, kâbuslar görmektir. Olayı hatırlatan bir şey olmasa da, devamlı akla gelmesi; çarpıntı, terleme gibi bedensel rahatsızlıklar duyulmasına sebep olur.

2) Travmayı Hatırlatan Durumlardan Kaçınmaya Çalışmak

Duygusal açıdan uyuşuk olmak; travmayı hatırlatan insanlardan, olaylardan, aktivitelerden kaçınma ve uzak durma belirtileri gözlenir.

3) Aşırı Derecede Tetikte Olma Belirtileri

Uyumak veya konsantre olmakta zorlanmak, sürekli tedirgin olmak, hemen sinirlenmek, ufak seslerle irkilmek gibi belirtilerdir.

Travma Sonrası Kaygı Bozuklukları

Anksiyete; hayatın bir parçasıdır ve vücudumuzun bize, bir tehlikenin ya da hatanın olduğunu haberdar etmesidir. Bunun için, kaygı duyarız. Bize, zarardan uzak durmayı ve de tehlike anında hemen hareketlenip kendimizi korumayı sağlar. Ama zaman zaman, bazı kişiler için bu anksiyete; bir soruna dönüşebilir, sürekli ve bunaltıcı olabilir. Kişinin günlük aktivitelerini yerine getirmesine engel olabilir. Bu durumda “anksiyete bozukluğu” adı verilmekte olan bir hastalıktan bahsedilir. Travma sonrası stres bozukluğu da, anksiyete bozukluklarından birisidir.

Travma Sonrası Stres Bozukluğu’nun Olası Sebepleri Nelerdir?

Bir travmatik olaydan sonra, niçin bazı insanlarda travma sonrası stres bozukluğu oluştuğu, bu kişiyle ilgilidir. Fakat travma ne kadar ciddi olursa, bir kişide travma sonrası stres bozukluğu gelişme ihtimali o kadar artar. Travmanın ciddi, uzun süreli ve tehlikeli olmasının, travma sonrası stres bozukluğunu o ölçüde tetikleyebileceği düşünülmektedir.

Özellikle, başka insanlar tarafından oluşturulan travmalar; travma sonrası stres bozukluğu oluşmasında etkilidir. Bu durumlara; tecavüz vakaları, savaşlar veya saldırı vb. gibi bazı durumlar örnek gösterilebilir.

Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tedavi Seçenekleri

Travma yaşayan hemen herkesin, genellikle tedavi görmesi gerekmez. Fakat, bazı durumlarda; müdahale şarttır. Normalde zaman geçtikçe aile, arkadaş ve çevrenin yardımıyla travmadan sonra kişiler iyileşebilir. Ama belirtiler birkaç haftayı geçerse ve zamanla azalmak yerine, hayatı etkiler hale gelirse; randevu alınmalıdır. Psikolog ve Psikiyatrsitler bu alandaki sorunlarınıza destek olmak için Ankara ilimizde hizmet vermektedirler.

Travma sonrası stres bozukluğu ve anksiyete bozuklukları, tedavi gören çoğu kişide tedaviye olumlu yanıt vermektedir. Kişilerin tedavi sonrası, hayatlarının kalitesinde yükselme izlenmektedir.

Mevcut tedavi uygulamalarının bazıları şunlardır:

• Bilişsel-davranış terapisi (BDT)
    • Anksiyete ile baş etme programları
    • Hipnoz Terapisi
    • Maruz kalma terapisi (exposure therapy)
    • EMDR ve ilaç tedavileri

Mevcut uygulanmakta olan bazı yöntemler bunlardır. Travma sonrası stres bozukluğu için, hepsi etkin yollar olup; kişiye göre farklı tedavi seçenekleri izlenebilir. Yine, kişiye uygun seans sayısı belirlenebilir. Ayrıca, çok yeni ve de etkili bir tedavi seçeneği olarak; Nörofeedback yöntemi de travma ile mücadele alanında kullanılabilmektedir.